Používá technologii služby Blogger.

pátek 4. dubna 2014




Díky technickému pokroku v medicíně a biochemii se věda krok za krokem přibližuje zpátky přírodě, přičemž se snaží porozumět, jak se rostliny a zvířata dokážou sami léčit. Vědecké experimenty potvrzují jenom to, co staré kultury dávno zjistili pozorováním a napodobňováním: že choroba je přirozený stav, který je možné léčit přirozenými prostředky. (Christiane Lentz)









     Za milióny let boje o přežití si rostliny vypěstovaly jedinečné množství různorodých látek, které je spolehlivě chrání před všemi škodlivými organismy a vlivy. Rostliny, které schopnost vytvořit tyto látky neměly, nenávratně zmizely z povrchu zemského. Rostliny, které přežily, si vytvořily paměť, kterou sdílejí napříč generacemi tak, aby každá nová generace dokázala reagovat na stres a nemoci lépe, než tá předchozí. Žádný produkt farmaceutického průmyslu neprošel tak dlouhým testováním jako účinné látky obsažené v ovocí a zeleniněNejvyšší výživovou a léčivou koncentraci živé rostlinné stravy v sobě stělesňují právě čerstvé ovocné a zeleninové šťávy


Představte si jídlo, které by:
  • stělesňovalo maximální potenciál živé rostlinné stravy
  • léčilo dvě základní příčiny všech onemocnění: toxicitu a nutriční deficit (to znamená nadbytek škodlivých a nedostatek výživových látek) 
  • aktivovalo ochranné, regenerační a sebeuzdravující síly vašeho těla rychlým vyživováním všech buněk organizmu
  • mohlo být v průběhu několika minut plně využité na obnovu, očistu a uzdravení všech buněk, tkaniv, orgánů i celého vašeho těla
  • nezatěžovalo váš trávicí systém, neobsahovalo nadbytečnou vlákninu, nezanechávalo nestravitelné zvyšky nebo odpadové látky
  • bylo odpovědí na vaše dlouhotrvající chronické potíže
  • poskytovalo nejrychlejší a nevratnou cestu k redukci hmotnosti, posílení imunitního systému a celkové vnitřní očistě
  • nasytilo by váš žaludek i vaše buňky, a současně nechalo váš trávicí systém odpočinout a regenerovat
  • bylo vhodné v jakémkoliv věku (pro děti, starší lidi i těhotné ženy) a během jakéhokoliv zdravotního stavu (obzvlášť přínosné pro chronické, autoimunní a onkologické onemocnění)
  • mohlo být připravené každé ráno z dostupných surovín vámi samotnými a podle vašeho výběru
  • chutilo fantasticky, a po kterém by jste cítili, že děláte něco skutečně léčivého pro vaše tělo, duši i naši zemi


Podstata léčivého účinku čerstvých ovocných a zeleninových šťáv




     Podstata léčivého účinku džusů spočívá v tom, že zatímco tuhá strava vyžaduje mnoho energie a hodin trávicí aktivity, aby alespoň malá část živin mohla být využita tkáněmi našeho těla, u čerstvých šťáv, kde jsou ovoce a zelenina zbavené nestravitelné vlákniny, je jejich výživový potenciál okamžitě vstřebaný do krevního oběhu a může být do několika minut využitý na obnovu, očistu a uzdravení vašeho těla. Čerstvé šťavy aktivují vlastní sebeuzdravující schopnosti těla tím, že adresují dvě základní příčiny všech onemocnění: toxicitu a podvýživu všech buněk, to znamená jednak nadbytek škodlivých látek, jednak nedostatek výživových látek na buněčné úrovni. Když konzumujeme tuhou stravu, část její energie, tzn. nutriční hodnoty její živin, musí být využitá na její vlastní trávení. Efektivita trávení ovoce a zeleniny v pevném stavu se pohybuje jenom kolem 17% a trávení trvá 3-5 hodin. Jenom malé procento živin zůstává tělu na léčení nemocí a regeneraci buněk a tkání. Když oddělíme vlákninu od jejích živin a vody, získáváme tekutou stravu, která může být tělem plně využita v průběhu několika minut. Odstraněním vlákniny z ovoce a zeleniny totiž zvýšíme využití jejich výživové hodnoty na 70% a zkrátíme dobu trávení na 10-15 minut. Pití džusu tak bez toho, aby zatěžovalo trávicí systém, dává tělu čas a příležitost na regeneraci a zbavení odpadních látek, které by jinak kvasily v non-stop využívaném trávicím systému. Vláknina v ovocí a zelenině nemá sice žádnou výživovou hodnotu, ale protože hrá klíčovou roli pro udržování zdravého střevního prostředí a vylučování odpadních látek z těla, je důležité část ovoce a zeleniny konzumovat i v celku. Ideálním způsobem konzumace ovoce a zeleniny jsou ovocné nebo zelené kokteily neboli smoothies připravené ve vysokorychlostním mixéru, který dokáže efektivně rozdrtit buněční stěnu celulózy a získat tak z vlákniny všechny cenné látky.






    Na světě je dnes několik organizací, které se věnují léčbě chronických zdravotních potíží včetně onkologických onemocnění výhradně pomocí ovocných a zeleninových šťáv. Nejznámější z nich, Gersonova terapie, je přírodní léčba, která aktivuje mimořádnou schopnost těla léčit samo sebe. Spočívá v intenzivním detoxikačním programu založenom na konzumaci syrové zeleniny a pití ovocných a zeleninových štáv, který tělo zaplavuje obrovským množstvím živin, zlepšuje jeho zásobování kyslíkem, stimuluje jeho metabolismus a imunitní systém, eliminuje toxíny a zlepšuje všechny regenerační procesy v těle bez jakýchkoliv vedlejších účinků. Dr. Max Gerson vytvořil tuto terapii nejprve k léčbě vlastních migrén, ovšem poté zjistil, že tato léčba také skvěle účinkuje i při léčbě rakoviny, kožní tuberkulózy a cukrovky.


         Na rozdíl od průmyslově zpracované stravy, která sice sytí naše tělo, ale způsobuje hladování našich buněk, navozují čerstvé šťávy v těle stav odpočinku našeho trávicího systému, zatímco jednotlivé buňky dostávají koncentrovanou a vysoce výživnou stravu. Avšak jak upozorňuje ve své knize dr. Norman Walker, navzdory odstráněné vláknině, ovocné a zeleninové šťávy nejsou považované za koncentrovanou potravinu, která by tělu dodávala živiny v jejich nepřirozeně vysokém množství. V skutečnosti mají pro nás nepřirozeně koncentrovanou kvalitu běžné potraviny jako je mouka, cukr, fruktózový sirup, mléko, které jsou mnohonásobně více koncentrované v porovnaní s původní surovinou (kravské mléko obsahuje 300% vyšší koncentraci bílkoviny casein než mateřské mléko). Čerstvě vylisované šťávy si naopak zachovávají velké množství vody, které se považuje za hlavní kritérium koncentrace potravin.





Pravidlá pro odšťavňování
  1. Výběr vhodného odšťavňovače: Pro největší výtěžnost a šetrné zpracování ovoce a zeleniny by odšťavňovač měl být šnekový nebo dvouhřídelový s nízkými otáčkami (maximálně 70 otáček za minutu) a vícefázovým procesem lisování. O výběru vhodného odšťavňovače si můžete přečíst zde.
  2. Správný výběr ovoce a zeleniny: Na odšťavňování jsou nejvhodnější citrusy a tvrdé ovoce, ze zeleniny kořenová, naťová a listová zelenina. Určité druhy ovoce a zeleniny jako je například avokádo nebo banány obsahují příliš málo vody a nejsou vhodné na odšťavňování. Jsou však hlavní surovinou na přípravu výživných ovocných nebo mléčných kokteilů neboli smoothies. Naopak ledový salát nebo ovoce s vysokým obsahem vody jako jsou melouny, papája, mango, bobulovité ovoce, kiwi a jahody, není nutné odšťavňovat, protože je tělo zpracovává podobným způsobem jako čerstvé šťávy. V případě, že je přesto chcete přidat do svého džusu, rozmixujte je nejdříve v mixéru a pak smíchejte s čerstvě vylisovanou šťávou. Stejně jako banány nebo mango se také hodí na přípravu smoothies nebo živých ovocných polévek. Vždy odšťavňujte jenom ty části ovoce a zeleniny, které by jste normálně jedli. 
  3. Poměr ovoce a zeleniny: Snažte se nemíchat velké množství druhů ovoce a zeleniny, protože tělo tráví vysoce alkalickou zeleninu a sladké ovoce odlišným způsobem. Ovocné šťávy obsahují vysoké množství cukru, proto se je snažte limitovat 2 - 3 krát do týdne, případně nahradit konzumaci celého ovoce. Většina čerstvých šťáv by měla být zeleninová, přičemž jako jejich základ můžete použít mrkev, rajče nebo zelenou listovou zeleninu. Nikdy nekombinujte ve šťávě mrkev a brambory s rajčatem. Zeleninové šťávy kombinujte s maximálně 1-2 druhy ovoce (například mrkev, červená řepa, celer, zázvor, jablko a/nebo hruška). V případě, že připravujete ovocnou šťávu, také se ji snažte kombinovat s maximálně 1 - 2  druhy zeleniny (například jablko, hruška, pomeranč a mrkev). Mezi ovoce, které je vhodné kombinovat se zeleninou patří jablko, hruška, pomeranč, grep, granátové jablko, hrozno, ananas. Mezi zeleninu, kterou je naopak vhodné kombinovat s ovocem patří například celer, mrkev, fenykel, špenát a listová zelenina.
  4. Množství surovin: Každé ovoce a zelenina je přírodou zamýšlená jako celostní potravina a lék. Snažte sa množství jednotlivých druhů ovoce a zeleniny v jedné šťávě obmezit na 3 - 4 suroviny a pít různé druhy šťáv v průběhu týdne.
  5. Příprava surovin: Zeleninu a ovoce připravujte bezprostředně před odšťavňováním, aby jste zamezili oxidaci a ztrátě živin. Umyjte, oškrábejte a oloupejte ovoce a zeleninu tím jistým způsobem, jako by jste je připravovali na přímou konzumaci. Voskované, chemický ošetřené a citrusové ovoce vždy oloupejte. 
  6. Mytí ovoce a zeleniny: Zeleninu zbavíte bakterií a škodlivých látek umytím v roztoku připraveného z vody, 1 citrónu a 2 lžic bílého octu. Zeleninu a ovoce můžete taktéž umýt v 3% roztoku peroxidu vodíka anebo si můžete v obchodech se zdravou výživou zakoupit profesionální Veggie Wash.
  7. Kvalita surovin: V případě chemicky ošetřeného a neekologicky pěstovaného ovoce a zeleniny z mnoha supermarketů se nám do těla v koncentrované podobě dostávají nejenom výživové látky, ale i škodlivé chemikálie, těžké kovy, pesticídy a parafíny. Ovoce a zelenina bio kvality nebo pěstovaná v domácích zahradách taky lépe chutná a má větší obsah živin, především minerálů. Čerstvě vylisovaná šťáva je také neporovnatelná s trvanlivými krabicovými džusy v obchodech, ve kterých byla v důsledku pasterizace zničena většina živin.
  8. Barevnost šťávy: Každá barva ovoce a zeleniny odkazuje na jedinečné fytolátky a jejich specifické léčivé účinky. V průběhu týdne se zaměřte na odlišné barvy surovin a střídejte zelené, oranžové, fialové a červené šťávy.
  9. Další suroviny: Čerstvou šťávu můžete dál výživově i chuťově obohatit přidáním koření (zázvoru, kurkumy, škořice), čerstvých bylinek (máty, bazalky, petrželové natě), klíčků (semínek alfalfa, mungo, brokolice) anebo tzv. superpotravin, kterými významně zvýšite nejenom nutriční, ale i antioxidační a alkalizující potenciál šťávy (mladý ječmen, mladá pšenice, macca, acai). Léčivé bylinky nebo koření neodšťavňujte ve větším množství pro své silné medicínské účinky.
  10. Trvanlivost šťávy: Navzdory tomu, že většina moderních odsťavňovačů zaručuje stabilitu enzymů a trvanlivost šťávy do 48 hodín v chladničce, je dobré ovocné a zeleninové šťávy připravovat co nejčerstvější a vypít je co nejdříve po odšťavnění. Jestli plánujete šťávy nosit sebou do práce, na delší cestu nebo je potřebujete z nedostatku času připravit dopředu, je možné šťávy zmrazit a ve vzduchotěsných nádobách skladovat v mrazničce, kde vydrží několik týdnů.
  11. Kolik šťávy a jak často: S výjimkou detoxikačních programů nebo specifické léčby, kde zeleninové šťávy nahrazují na určitou dobu běžné jídlo, je ideálním množstvím 250ml čerstvé šťávy 1 až 3 krát denně. Pro své silné detoxikační účinky čerstvou šťávou nikdy nenahrazujte hlavní jídlo, pokuď nejste pod vedením odborníka.
  12. Kdy a jak pít šťávu: Čerstvé šťávy je důležité pít nalačno, ideálně ráno, kdy je vstřebávání živin nejlepší. Během dne pak pijeme šťávy minimálně 30 minut před jídlem, nikdy ne během jídla nebo po jídle, kdy tělo nedovede efektivně vstřebat ze šťávy všechny živiny a dochází k jejímu kvašení. Čerstvá šťáva by se měla pít pomalu a „přežvýkávat" stejně jako jídlo. 
  13. Hustota šťávy: Čerstvá šťáva má nejsilnější detoxikační a léčivé účinky, když obsahuje co nejméně vlákniny. V případě, že váš odšťavňovač neumožňuje nastavení stupně hustoty šťávy, můžete odšťavnit dužinu druhýkrát. Dužina na sebe váže také většinu chemických látek a pesticidů. V případě, že odšťavňujete ekologicky pěstované ovoce a zeleninu, suchou dužinu můžete okamžitě využít na výrobu živého chleba, zeleninových placek nebo karbonátků, nebo ji můžete vysušit a pomlít na mouku nebo zmrazit na pozdější využití. 
  14. Odšťavňovat nebo mixovat? Význam zeleninových šťáv spočívá v jejich vysoké koncentraci výživových látek, enzymů, antioxidantů a fytolátek, kterou by běžnou konzumaci ovoce a zeleniny nebylo možné dosáhnout. Nevýhodou je, že ovoce a zeleninu současně zbavujeme i cenné vlákniny, která hraje důležitou roli při udržování zdravého střevního prostředí. Je proto důležité současně zvýšit množství vlákniny ve stravě, například ve formě čerstvých salátů, semínek, ořechů, hub a mořských nebo sladkovodních řas.
  15. V konečném důsledku platí, že i levnější zelenina odšťavněná na méně kvalitním odšťavňovači má pro tělo větší hodnotu, než žádná šťáva. Nenechte se proto odradiť a vždy pracujte s tím, co máte.  



Největší chyby při odšťavňování
  • Kombinování mnoho druhů ovoce a zeleniny při přípravě šťávy, nevhodná kombinace ovoce a zeleniny, nebo převaha ovocných šťáv, která vede k výkyvům hladiny cukru v krvi 
  • Pití šťávy těsně před jídlem nebo během jídla, rychlé pití šťávy, dlouhé skladování šťávy 
  • Nedostatečně umyté nebo očištěné ovoce a zelenina, odšťavňování velkého množství chemicky ošetřeného ovoce nebo kořenové zeleniny, která má tendenci kumulovat dusičnany a těžké kovy z půdy 
  • Nedostatečná různorodost ovoce a zeleniny a dlouhodobé pití stejných šťáv 
  • Navození silních detoxikačních účinků a léčebné krize v důsledku nahrazení hlavních jídel šťávami bez odborného vedení










Copyright © 2014 Kubíčková Jana. Článek (či jeho části) je možné sdílet, jenom pokuď bude připojeno jméno autora a aktivní odkaz na www.nasytsvoudusi.cz. Děkuji.

0 comments:

Okomentovat

O mně


PhDr. Jana Kubíčková, PhD. je plně kvalifikovaný psycholog, naturopatický poradce v oblasti přírodní medicíny (fytoterapie, homeopatie a nutriční výživy) a odborník v oblasti léčení živou stravou. Mezi její další specializace patří práce s traumatem, psychosomatickými závislostmi a rodinným násilím, analýza snů, emoční iridologie a v Evropě jedinečná Rayid terapie. Po návratu z Austrálie začala poskytovat profesionální holistické poradenství, které v sobě zastřešuje v českém zdravotnictví v současnosti oddělované koncepty fyzického, emočního, mentálního a rodinného zdraví. Podstatou jejího přístupu je propojením psychologického a psychoterapeutického poradenství, přírodní medicíny, nejnovějších vědeckých poznatků a práce s rodinou v jejím vícegeneračním kontextu převzít co nejcelostnější péči o člověka. Cílem není jenom vyřešit aktuální problém klienta, ale odstranit všechny okolnosti, které blokují cestu k jeho celkovému uzdravení. Více...